onsdag 1 juli 2009

Sömnlösa dagar och folkhögskolejazz

Jorå, det ska handla lite om bröd idag också. Men först lite vardag:

Kommer hem från jobbet klockan åtta på morgonen och hinner precis pussa Lisa innan hon far till jobbet. Blandar en polack (se tidigare inlägg) i en plastburk, surdeg i en köksassistent från electrolux (skickar en faktura sen, OK?) och havregryn och vatten i en djup tallrik. Intar frukosten i vårat numera spannmålsinferno till kök, tänker lite på livet och på det fina vädret som jag kommer missa eftersom jag har jobbat natt och måste sova några timmar.
Istället för att gå och lägga mig kollar jag om jag fått något skitviktigt mejl och fastnar naturligtvis vid datorn. Lyssnar på Silverpennies som gick på Sjöviks folkhögskola under mitt första år där och på den här killen, som jag gick på Kävesta folkhögskola tillsammans med och tänker att det här, det är bra musik det! Så bra att jag måste skriva om det på bloggen.
Tänker lite på livet igen. Tänker på vad som hänt om jag fortsatt spela jazz som min Kävestavän. Tänker att det faktiskt kan vara värt att ge upp lite då och då som, för min del, jazzen. Man behöver ju inte se det som att man ger upp heller utan som att man kastade sig in i något helt nytt, med risk för att låta som en utbränd karriärkvinna med 50-års-kris.

För hur mycket hade jag egentligen lärt mig om till exempel bröd som det ska handla om nu? (Var inte det en övergång värdig väderprognosen i Aktuellt?!) Den här veckan ska jag prova tre olika metoder för att baka Slåttergubbens fruktiga.
När han bakar gör han en väldigt lös, nästan gyttjeliknande deg som han gräver ner sina våta händer i och plockar upp en klump på ca 800 gram som han rullar i rågkli och lägger direkt på en varm plåt. Det blir ruskigt fina bröd! Det blir liksom en mörkbrun rand mitt på brödet som ramas in av rågkliet.
Själv har jag inte kört så mycket på den hantverksmässiga metoden när jag bakar brödet. Jag låter degen jäsa upp en bra bit men inte så den är på gränsen till att sjunka ihop. Istället lägger jag degen i en smord form med vetekli (hittar inte rågkli i affär) och låter degen jäsa lite i formen som jag sedan stoppar in i ugnen som är på högsta värme. Bröden blir inte alls lika fina, men dom blir nästan lika goda. Det blir lite luftigare än när man gör på det hantverksmässiga sättet eftersom man inte pressar ur någon luft som man gör när man formar det direkt före ugnsinsättning.
Men det är bara vad jag tror, så idag ska prova lite olika metoder. Dels ska jag prova att låta ett bröd jäsa hela tiden i formen, och sen ska jag prova att riva upp en degklump på samma sätt som Slåttergubben och sedan lägga den i en förvärmd form. Av den resterande degen ska jag göra som jag gjort tidigare d.v.s. lägga i degen i en kall form och låta jäsa upp, medan de andra bröden gräddas.
Från vänster: Bröd som fått jäsa i form hela jästiden (5-6 timmar), bröd som lagts i förvärmd form efter att ha fått jäsa i degbunke i 5-6 timmar, bröd som först fått jäsa i bunke 5-6 timmar och sedan i form i en timme.

1 kommentar: