onsdag 22 juli 2009

Rötmånadens oanade effekter

Det kanske kom lite tidigt i år, men det kanske är som med IKEAs julskyltning som varje år kommer tidigare och tidigare så man undrar om inte snart en monterbar porslinstomte kommer dela skyltfönster med midsommarstången Petter-Niklas. Det är naturligtvis suget efter att lära sig sy egna kläder jag pratar om!

För 3 år sedan jobbade jag som personlig assistent och i det jobbet blev det en del dötid. Så när jag en dag satt i personalrummet i min brukares lägenhet började jag titta på min skjorta och tänkte att det kan väl inte vara så svårt att sy en själv. Så jag vred och vände på skjortan för att försöka lista ut hur och i vilken ordning allt var sytt, räknade antal rutor mellan en punkt på ena sidan och motsvarande på andra osv. Till slut hade jag plagierat hela skiten och hade ett mönster. Bara att sy skjortan tog två dagar. Räknat i arbetstimmar blev det alltså en sjukt dyr skjorta och den blev inte så himla snygg heller. Nästa gång gick det lite bättre och tredje skjortan blev en katastrof och sen blev det inte så mycket mer det året.

Nästa års (2008) projekt var att sy in byxor. Stuprör hade väl varit på modet ett tag utan att jag lagt märke till det men då ville jag i alla fall ha ett par sådana. Så jag gick till Myrorna och kom hem med ett par jeans för kanske 40 kr som hamnade under nålen. Det blev ganska bra passform, men ett stretch-material hade inte varit fel. Nog med inspiration för det året.

Och så kom suget i år igen när jag fastnade facebook och kollade in bilder på mina snygga klasskompisar från gymnasiet. Storslagna planer börjar ta form - ockupera ett hus, skaffa några begagnade symaskiner och starta en syförening. Vi lär oss av varandra osv...

Kommer till samma insikt som så många gånger förut att jag kan inte nischa mig. Jag funkar inte så. Jag skulle aldrig kunna bli öronläkare, professor i nordiska språk eller jazztrummis för jag kommer hela tiden på nya saker jag vill göra. Men jag vill egentligen inte jobba med något jag har ett genuint intresse av. Så fort man tjänar pengar på någonting blir det meningslöst. Bättre då att jobba lite och pyssla mycket.

2 kommentarer:

  1. snygga klasskompisar från gymnasiet finns det gott om, sanna mina ord.
    Pyssel likaså. I alla dess former.
    Mitt senast påkomna (men ännu icke startade) projekt är tovning. "Riktig" tovning och inte fuskvarianten torrtovning. Jag hoppas att tekniken sitter kvar i händerna sedan min ungdoms glansdagar.
    Men du, Abbe. Min symaskin står till ditt förfogande när helst du är på trakten, ackompanjerat av grönt te och högst amatörmässigt bakat bröd. Det vet du.

    SvaraRadera
  2. inget bageri alls faktiskt. Och jag har dålig koll på symaskiner... min fick jag (ja, det var ju en present, så det var väl egentligen mamma som fick den) typ 20% billigare eftersom det var ett skyltex, sånt lär man ju kunna gå till en butik och fråga, men det kostar ju ändå ett par tusen... men jag tror att symaskiner är en grej man kan hitta bra second hand faktiskt... typ gamla husqvarnamaskiner.. förr byggdes de ju för att hålla. symaskiner utan el kan du garanterat hitta bra secondhand. dock får du sy alla knapphåll och sicksackningar för hand då...

    SvaraRadera